Je hebt vast wel eens van marketing automation gehoord. Veel online marketing bureaus doen het, zoals online marketing bureau Eindhoven. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van marketing automation? Wij zetten ze op een rijtje!
-
Het verhoogt je ROI
Waar het vroeger vooral draaide om bezoekersaantallen en conversiepercentages, draait het nu om de vraag: wat heeft mijn campagne onderaan de streep opgeleverd?
Haal ik eruit wat ik er in stop? Marketing automation levert niet alleen directe omzet op vanuit de e-mail- campagnes die je doet, maar met een slimme funnel kun je er ook voor zorgen dat je AdWords campagnes, social campagnes en SEO-inspanningen meer rendement opleveren. Niet iedereen die op jouw advertentie klikt zal direct overgaan tot aankoop een offerte aanvraag doen. Zij zitten nog in de oriëntatiefase en zoeken vooral informatie. Meestal lezen ze wat, om vervolgens de website weer te verlaten, zonder dat jij weet wie het was en hoe je deze persoon kunt bereiken. Maar wat nou als je een gratis E-book had aangeboden of een andere digitale weggever? Hoogstwaarschijnlijk zou dat de websitebezoeker helpen bij zijn oriëntatiefase en als dank komt hij weer bij je terug. Bovendien heb jij contact informatie kunnen verzamelen die je in je database hebt gestopt. -
Maakt lead nurturing mogelijk
Voordat mensen zaken met je gaan doen moet er een relatie opgebouwd worden. Potentiële klanten willen eerst weten waar het bedrijf voor staat, voor wie het bedrijf werkt en welke resultaten het bedrijf in het verleden heeft geboekt. Marketing automation maakt het mogelijk om je leads en prospects al in de oriëntatiefase te:
– Indoctrineren (bekend maken met jouw bedrijf en waar je voor staat)
– Beïnvloeden (waarom ze met jou zaken moeten doen)
– Segmenteren (waar is de klant naar op zoek? Handig voor het salesteam)
– Kwalificeren (waar bevindt de klant zich in het aankoopproces)
– Onderwijzen (de juiste informatie bieden om tot een goede beslissing te komen) -
Verbeteren van de klantrelatie
Een van de voordelen van marketing automation is dat je betere klantrelaties kunt opbouwen. Door een continue stroom van waardevolle informatie, blijf je als ondernemer top of mind. Het is soms zo simpel, even een mailtje sturen met de vraag hoe het gaat. Of dat interessante blogartikel doorsturen dat de klant kan helpen. Met marketing automation kun je dat automatiseren, maar ook personaliseren.
-
Marketing en sales beter op elkaar afgestemd
Het is meer regel dan uitzondering dat er een enorme kloof bestaat tussen marketing en sales. Vaak opereren beide teams als zelfstandige units en werken ze niet of onvoldoende samen. Marketing zorgt voor naamsbekendheid, branding en lead generatie. Sales heeft de taak om de leads om te zetten in orders. Er ontstaat veelal discussie omdat sales vindt dat zij te slechte leads ontvangt. Leads die nog lang niet rijp waren om te converteren naar klant, terwijl marketing vindt dat onderschat wordt hoe moeilijk het is om leads te kwalificeren. Marketing automation brengt marketing en sales bij elkaar. Door gezamenlijk een lead scoring en lead nurturing plan te maken en dit te automatiseren, kunnen beide afdelingen excelleren in hetgeen zij het beste zijn. Marketing en sales gaan nu echt voor elkaar werken!
-
Makkelijker opschalen
Een ander belangrijk voordeel van marketing automation is dat je zeer eenvoudig kan opschalen. Het is mogelijk om een grote groep mensen een gepersonaliseerde e-mail te sturen die volledig aansluit bij:
– De fase van het aankoopproces waarin de klant zich bevindt;
– Het product waarin de klant geïnteresseerd is;
– De actie die de klant net voltooid heeft. -
Het is voorspelbaar
Omdat marketing automation een automatisch proces is weet je dat iedere taak consequent wordt uitgevoerd. Daarnaast kun je iedere stap doormeten, waardoor je op basis van statistiek kan optimaliseren. En als je eenmaal een positieve ROI hebt, weet je dat je kunt gaan opschalen.
Het is een fantastisch voordeel ten opzichte van handmatige campagnes, waarbij de timing, executie en inhoud steeds wisselen. Je resultaten worden voorspelbaar. Zou het niet fijn zijn als je zeker wist dat een bepaalde campagne winstgevend zou zijn? -
Het is relevant voor je klant
Marketing automation kun je zien als een maatwerk. Vind je het zelf ook niet storend als je voor de duizendste keer een herinnering krijgt om een bepaald product te kopen, terwijl je het bij diezelfde winkel al hebt gekocht? Of een verzekeraar die je elke dag een aanbieding doet, terwijl je al klant bent?
Met marketing automation biedt je relevante en op maakt gemaakte content voor je leads, prospects en klanten. Daardoor verhoog je je omzet, verlaag je het klachtpercentage en wordt je klantenservice als erg hoog gezien. -
Marketing automation geeft je inzichten
Veel ondernemers tasten in het duister als het gaat om wat de klant echt wil. Een goede manier om je klanten te leren kennen is ze vragen wat ze echt willen. Helaas is dat erg tijdrovend en niet efficiënt. Marketing automation maakt het inzichtelijk voor je. Helemaal op de automatische piloot. Welke informatie scoort goed en welke trends zijn er waar te nemen.
-
Acteren op activiteiten
Websitebezoekers zijn vaak op zoek naar de oplossing van hun problemen en doorlopen een bepaalde flow om zo prijzen te vergelijken. Helaas worden ze vaak gestoord door de dingen om hen heen. Daardoor verlaten ze vaak de website zonder actie te hebben genomen. Maar uit alles bleek dat deze persoon zou gaan converteren. Hij bezocht de juiste pagina’s en vulde zelfs een deel van het offerteformulier in. Een week later bezoekt hij de website weer, maar bekijkt nu een paar andere pagina’s.
Door het inzetten van marketing automation kun je de regie overnemen en de prospect de juiste informatie, in de juiste volgorde toesturen. Denk ook aan een upsell aanbieding (het meest effectief binnen 24 uur) of een herinnering dat de proefperiode afloopt.